Ixina heeft zijn eerste winkels in Spanje geopend, meer bepaald in Granada en Madrid. Andere vestigingen volgen snel, want de keukenketen ziet brood in het Zuid-Europese land.
Veel gebouwd, weinig concurrentie
De Spaanse markt is zeer aantrekkelijk, legt moederbedrijf FBD International de expansie uit aan vakblad LSA: in geen enkel ander land in Europa zou er in de afgelopen dertig jaar zo veel gebouwd zijn. Toch zou de keukenmarkt er “zowel volwassen als slecht georganiseerd” zijn.
De keukenketen opent haar eerste winkels na drie jaar voorbereiding: in die tijd deed de retailer niet alleen marktanalyse, maar paste ook zijn concept aan het land aan. De keten zal er zich richten op het middensegment, aangezien op dat vlak weinig concurrentie is. De helft van de Spaanse keukenmarkt is ook nog in handen van lokale spelers en niet van ketens.
Ixina wil zich eerst focussen op Andalusië, het Baskenland, Catalonië, Madrid en de streek rond Valencia. Op termijn ziet de formule ruimte voor een vijftigtal winkels met een gemiddelde omzet van 1,8 miljoen euro. Concreet zouden nog drie bijkomende showrooms op de planning staan: twee in Valencia en een in Andalusië.