De Duitse ambities van Coolblue lopen vertraging op door moeilijke vergunningstrajecten en een tegenvallende economie. Toch is topman Pieter Zwart overtuigd dat het zal lukken: “De Duitse consument is geen goede service gewend, dat is goed nieuws voor ons.”
Omzetdoelstelling wordt niet gehaald
Een miljard euro omzet in 2025: dat was de ambitie die Coolblue uitsprak voor de Duitse markt, na de start in Düsseldorf in 2021. Die doelstelling zal de retailer niet halen: in 2023 bedroeg de Duitse omzet 188 miljoen euro (op de cijfers voor 2024 is het nog even wachten). Van de beoogde 36 winkels tegen 2029 zijn er nog maar vier geopend.
“De winkeluitrol gaat langzamer dan gehoopt”, geeft Zwart toe in een interview met De Tijd. “Het vergunningsproces loopt in Duitsland nog langzamer dan in België. De winkels die we er nu tekenen, gaan pas in 2026 open. Een ondernemer wordt er ongeduldig van, maar het is nu eenmaal het avontuur waaraan we begonnen zijn.”
“Met tientallen procenten gegroeid”
En die fysieke winkels zijn paradoxaal genoeg erg belangrijk voor de online retailer: “Ons onderscheidend vermogen zit in onze drie-eenheid: bezorging, winkel en website.”. Ook de zwakkere Duitse economie heeft een impact. Toch is de topman naar eigen zeggen tevreden: “In 2024 zijn we er met tientallen procenten gegroeid. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat het gaat lukken in Duitsland.”
Daarvoor verwijst Zwart naar de hoge klanttevredenheid: “Onze NPS ligt in Duitsland nog veel hoger dan in België en Nederland. Er is dus maar één conclusie: de Duitse consument is geen goede service gewend. Dat is perfect nieuws voor onze businesscase. Als je een dure smartphone of laptop koopt, wil je een goede service na verkoop.”