Plus droeg vorig jaar ruim 1,2 miljoen dollar af aan fairtrade-premie. Dit is het meest van alle Nederlandse supermarktketens. De verkoop van fairtrade Plus huismerkkoffie was goed voor bijna de helft van de afdracht door Plus. Daarna volgden fairtrade bananen, thee, chocolade, ananas en rozen, blijkt uit onderzoek van Stichting Max Havelaar.
Meer huismerkproducten certificeren
Plus stapte zes jaar geleden als eerste Nederlandse supermarkt over op honderd procent fairtrade gecertificeerde bananen. Ook fairtrade gecertificeerde koffie, thee, ananas en sinaasappelsap behoren inmiddels tot het aanbod.
Plus werkt de komende jaren samen met Stichting Max Havelaar aan een verdere uitbreiding van het fairtrade assortiment. De formule wil onder andere haar huismerkproducten zo veel mogelijk fairtrade certificeren. Bij deze samenwerking worden ook leveranciers, klanten en lokale ondernemers van Plus betrokken. De intentieverklaring tussen Plus en Stichting Max Havelaar is de meest vergaande samenwerking tussen een supermarktketen en de keurmerkorganisatie tot nu toe.
Plus wil als verantwoorde supermarkt klanten bewustere keuzes laten maken. De formule biedt daarom naar eigen zeggen zo veel mogelijk huismerkproducten met fairtrade keurmerk aan. De boerenorganisaties in ontwikkelingslanden ontvangen een eerlijke prijs en een premie voor de fairtrade huismerkproducten die klanten kopen.