Delhaize heeft een akkoord bereikt met de groep louis delhaize omtrent de overname van Delfood: die grossier belevert 325 buurtwinkels en tankshops in België, grotendeels onder het uithangbord louis delhaize, dat blijft bestaan.
Merk blijft bestaan
De overname heeft betrekking op alle louis delhaize-winkels, andere winkels die door Delfood worden bevoorraad, de logistieke diensten en het hoofdkantoor in België. Alle activiteiten blijven bestaan en ook het merk louis delhaize blijft behouden. Delhaize versterkt zo zijn positie op de Belgische retailmarkt, en meer bepaald in het gemakssegment. In 2024 had de retailer een marktaandeel van 22,59%.
“We zijn ervan overtuigd dat we het potentieel van louis delhaize winkels en onafhankelijke partnerwinkels verder kunnen ontwikkelen en samen met de ervaren medewerkers en filialen van Delfood groei kunnen creëren. Het is ook een mooie knipoog naar de geschiedenis omdat deze overeenkomst twee bedrijven samenbrengt met dezelfde naam en van dezelfde stichtende familie, na een bestaan van meer dan 150 jaar”, zegt CEO Xavier Piesvaux van Delhaize. Louis Delhaize werd immers opgericht in 1875 door een broer van de oprichters van Delhaize, maar een economische band tussen beide bedrijven was er tot nu toe niet.
Volgens Louis Delhaize is de verkoop van Delfood aan Delhaize “de beste optie om de toekomst van de onderneming en haar personeel veilig te stellen en haar ontwikkeling te verzekeren”. De groep heeft de afgelopen jaren z’n retailactiviteiten haast volledig afgestoten: Match, Smatch en Délitraiteur werden verkocht aan Colruyt Group, enkel de zeven Cora hypermarkten resteren nog.
De transactie is onderworpen aan de goedkeuring van de Belgische Mededingingsautoriteit (BMA). Delhaize hoopt deze overname nog voor het eind van dit jaar af te ronden.