Smartphoto koopt de Britse specialist in evenementenfotografie Image Insight. Met de overname zoekt het Belgische bedrijf broodnodige toegang tot nieuwe klantensegmenten en inkomstenstromen.
Van communiefoto’s naar photobooths
Voor 9,5 miljoen euro mag Smartphoto, gespecialiseerd in gepersonaliseerde fotogeschenken, zich voortaan eigenaar noemen van het Britse Image Insight. Dat levert diensten als evenementenfotografie, photobooths en printoplossingen. Smartphoto breidt zo zijn B2B-activiteiten uit, nadat het bedrijf vorig jaar de omzet zag terugvallen door de daling in religieuze vieringen zoals communies.
Er zouden dan ook “strategische synergiën” zijn met het bestaande aanbod, zegt het bedrijf. Hoewel de overname strategisch van belang is, is de impact op de financiële resultaten voorlopig beperkt. Image Insight realiseerde vorig jaar een omzet van 6 miljoen euro, maar die verbleekt bij de omzet van 77,3 miljoen euro die Smartphoto in 2023 behaalde.
In juni nam Smartphoto ook al TopFanZ over, de Belgische marktleider in sport- en entertainmentmerchandising. Het beursgenoteerde bedrijf zet duidelijk in op een toekomst waarin de focus ligt op digitalisering en gepersonaliseerde of belevingsgerichte diensten.