De ‘Dubai-chocolade’, die plots een hype werd via TikTok, is het onderwerp van een juridische strijd. Aldi moet het snoepgoed uit de rekken halen, maar verdwijnt het ook elders even snel als het opkwam?
Chocoladerepen gaan viraal
Is ‘Dubai-chocolade’ een bepaald type chocolade of staat het voor chocolade uit Dubai? Rond die discussie woedt in Duitsland momenteel een heuse juridische strijd. Nadat de confiserie met Midden-Oosterse vullingen zoals pistachecrème en knafeh, het krokante filodeeg dat je ook in baklava vindt, een sensatie werd via sociale media, verschenen de chocoladerepen namelijk ook in westerse varianten. Maar is dat misleiding of niet?
Het fenomeen begon in 2021 toen een start-up de ‘Dubai-chocolade’ (ironisch genoeg met Zwitserse chocolade) introduceerde in de Verenigde Arabische Emiraten. Dankzij sociale media en influencers werd het snel synoniem voor de luxe en glamour van Dubai, met ook een toenemende populariteit in Europa.
Juridische strijd
In november 2024 speelde de Zwitserse chocoladegigant Lindt in op de rage met een gelimiteerde oplage van duizend repen in geselecteerde winkels. De actie trok lange rijen nieuwsgierige klanten die bereid waren uren te wachten, ondanks de prijs van 14,99 euro per stuk. Ook Aldi Süd lanceerde sindsdien de ‘Alyan Dubai Handmade Chocolate’, gemaakt in Turkije, en Lidl heeft een eigen variant.
Tegen de zin van Andreas Wilmers, een Duitse invoerder van het in Dubai geproduceerde chocolademerk Fex, die alle drie de distributeurs voor de rechtbank sleepte. De rechter oordeelde nu dat de chocoladereep inderdaad enkel die naam mag dragen als ze daadwerkelijk in Dubai wordt geproduceerd of een directe geografische link heeft met het emiraat. Volgens de rechter dreigt anders consumentenmisleiding. Aldi is nu verplicht de chocolade uit de schappen te halen, tenzij er in beroep anders wordt beslist. De rechtszaken tegen Lidl en Lindt zijn nog in behandeling.
Houdbaarheidsdatum al bereikt?
Ondertussen rijst de vraag of het sop de kolen nog wel waard is. Marktonderzoekers voorspellen een afnemende interesse in 2025, waarbij 60% van de Duitse consumenten aangeeft geen herhaalaankoop te plannen. Vooral prijsgevoeligheid speelt een rol: de luxueuze chocoladerepen worden door 95% van de consumenten als te duur ervaren.
Trendwatchers zeggen aan Lebensmittel Zeitung dat de hype weleens een kortere levenscyclus kan hebben dan verwacht. Hoewel sommige retailers blijven investeren in een breder assortiment van Dubai-geïnspireerde producten, van ijs tot zelfs likeur, bouwen anderen het aanbod alweer af. Wel signaleren ze een blijvende interesse in pistacheproducten binnen categorieën zoals gebak en desserts.