De Belgische pokébowlketen Hawaiian opent dit jaar haar vijftigste restaurant. Dat bevestigt de sterke groeiambities van de jonge foodserviceformule, die in 2024 haar omzet met 25% zag stijgen.
Veertien nieuwe restaurants
Dankzij de opening van veertien nieuwe vestigingen, onder meer in Amsterdam, Gent, Luik en Rotterdam, genereerde Hawaiian vorig jaar een omzet van 55 miljoen euro. Dat is ongeveer een kwart meer dan de 45 miljoen euro aan omzet in 2023.
Waar veel bedrijven in de gezondefoodsector zich richten op nichemarkten, kiest Hawaiian voor een brede strategie. “Wij concurreren niet met andere gezonde labels, maar met fastfoodgiganten zoals McDonald’s”, stelt CEO Mattijs Hermans. Het resultaat: dagelijks worden er 16.000 pokébowls bereid.
Verticale integratie als succesfactor
In zeven jaar tijd groeide het bedrijf van één enkele vestiging naar 49 restaurants, en de opening van het vijftigste restaurant is in zicht. Een belangrijke pijler is de controle over de volledige productieketen: vanuit een eigen centrale keuken van 1.500 m² in Antwerpen worden dagelijks verse ingrediënten zoals vis en groenten verwerkt en gedistribueerd naar de restaurants.
In 2021 ging Hawaiian een samenwerking aan met Green Park Investment Partners. Die heeft bijgedragen aan de versnelling van de groei, met name in Nederland, waar het bedrijf inmiddels stevig voet aan de grond heeft gekregen. Met plannen voor verdere uitbreiding blijft Hawaiian zich richten op de gezonde fastfoodmarkt in zowel bestaande als nieuwe regio’s.