Volgens het Dutch Retail Market Bulletin 2011 van Jones Lang Lasalle en ING Real Estate Investment zeggen 70% van de 778 ondervraagde respondenten duurzaamheid een belangrijk aspect te vinden bij hun locatiekeuze. Toch geven zij tegelijkertijd aan dat ze zaken als passantenstroom en bereikbaarheid nog belangrijker vinden.
Een duurzaam pand heeft voor veel retailers niet de hoogste prioriteit, vooral omdat energielasten slechts een klein deel van de totale exploitatiekosten bedragen. Het onderzoek noemt vier punten die essentieel zijn om retailers meer aandacht te laten schenken aan duurzaam winkelvastgoed:
1. De retailer moet zelf de wil hebben zich duurzaam te vestigen
2. Het gebouw moet geschikt zijn voor duurzame inrichting
3. De omgeving moet passen bij een duurzame
inrichting
4. Ook de eigenaar van het vastgoed moet willen investeren in duurzaamheid
Hoewel (of: omdat) vastgoed verantwoordelijk is voor bijna 50% van de CO2-uitstoot, staat duurzame inrichting in Nederland volgens Jones Lang LaSalle nog in de kinderschoenen. Toch kan focus op duurzaamheid een goede manier zijn om zich van de concurrentie te onderscheiden. In Nederland zijn echter alleen internationaal opererende ondernemingen, zoals Ahold en C&A, structureel bezig met duurzaam winkelvastgoed – inderdaad vooral uit imago-overwegingen.
Het volledige onderzoek kunt u vinden op de site van Jones Lang LaSalle.