Volgens een uitspraak van de Hoge Raad hebben telecomproviders jarenlang de wet overtreden bij het aanbieden van gratis toestellen aan klanten die een nieuw abonnement afsloten. Dat toestel werd dan wel afbetaald via een bedrag dat bij het abonnement kwam.
Terugbetaling bij inlevering toestel
Omdat het daarbij eigenlijk om een lening ging, moest de klant volgens de Hoge raad steeds weten hoe hoog hun afbetaling was en telecomproviders hebben steevast nagelaten om dat bedrag duidelijk te vermelden om de facturen. Daardoor kunnen klanten nu hun overeenkomst vernietigen, waarbij de providers het volledige bedrag moeten terugbetalen als de klant zijn toestel opnieuw inlevert.
De stichting ConsumentenClaim onderzoekt nu welke abonnementen onder de uitspraak van de Hoge Raad vallen, maar ze verwachten alvast dat dit grote gevolgen kan hebben voor de sector. “Telefoonproviders hebben jarenlang de werkelijke kosten van de telefoon verborgen gehouden en gaan daar nu de rekening voor betalen”, zegt Stef Smit, directeur van ConsumentenClaim aan RTL Z.
Volgens ConsumentenClaim hebben zowel KPN, Vodafone als T-Mobile zich schuldig gemaakt aan deze praktijk. Bij Vodafone en T-Mobile wordt de zaak nog onderzocht, maar KPN wast zijn handen in onschuld en stelt dat de prijs van het toestel steeds op de kassabon staat vermeld.