De Consumentenbond en de Stichting Keurmerk Cadeaukaarten hebben een overeenkomst ondertekend rond de geldigheid van cadeaubonnen, nadat heel wat consumenten hadden geklaagd dat die niet lang genoeg geldig waren.
Consumentvriendelijker
Dankzij de nieuwe overeenkomst zijn bonnen waarmee klanten iets in de winkel kunnen kopen voortaan minstens drie jaar geldig. Bonnen voor een ‘belevenis’, zoals een ballonvlucht, moeten twee jaar geldig blijven met een mogelijkheid tot 1 jaar verlenging.
De overeenkomst bevat nog een aantal andere punten, die cadeaukaarten consumentvriendelijker moeten maken. Zo moet steeds duidelijk vermeld zijn tot wanneer de bon geldig is en moet het aangebodene in verhouding staan tot de prijs van de kaart. Bovendien kunnen consumenten niet verplicht worden om extra uitgaven te doen bij het inwisselen van een bon, zoals de aankoop van bepaalde drank bij een diner. De Stichting Keurmerk Cadeaukaarten vraagt nu aan alle cadeaubonuitgevers om zich aan te sluiten bij de nieuwe voorwaarden.
VVV Cadeaubon laat in een reactie aan RTL Z alvast verstaan zich aan te sluiten bij de nieuwe overeenkomst, maar dat er voor hen eigenlijk niets verandert. “De VVV Cadeaubon is al onbeperkt geldig, de Cadeaukaarten verlopen na vijf jaar en alle cadeauproducten kennen uitgebreide bestedingsmogelijkheden.”