Bij Makro Nederland verdwijnen de komende drie jaar 600 banen ten gevolge van een reorganisatie. Bij Makro in Nederland werken momenteel ongeveer 4.000 mensen. Er komt ook een nieuw, kleiner concept.
Gedwongen ontslagen
Met de reorganisatie wil Makro ervoor zorgen dat de 17 groothandels van het bedrijf in Nederland opnieuw meer winst gaan maken. Volgens Kef van Helbergen, directeur van Makro Nederland, wordt er wel winst gemaakt, maar niet voldoende. Dat zegt hij aan de Financieele Telegraaf. Hij gaat er ook van uit dat er gedwongen ontslagen zullen vallen.
Ook het concept van Makro zal aangepakt worden en er zal flink gesnoeid worden in het aantal producten. “Zo’n enorme wand vol tv’s zul je niet meer bij ons zien”, zegt directeur Van Helbergen. Het aantal producten moet zo dalen van ongeveer 65.000 naar 32.000.
Meer ruimte voor andere activiteiten
Het assortiment moet in de toekomst bestaan uit uiteenlopende producten, die gerelateerd zijn aan voedingsmiddelen en producten die consumenten vaak kopen. Die zullen dan aangevuld worden met seizoenproducten en tijdelijke aanbiedingen.
De ruimte die zo vrijkomt wil Makro gebruiken om opnieuw aantrekkelijker te worden voor de kleine zelfstandige. Het wil bijvoorbeeld ruimte bieden voor netwerkbijeenkomsten of andere verkopers de mogelijkheid geven om zelf diensten of producten te verkopen. “Bijvoorbeeld voor een aanbieder van designfietsen, die vierkante meters bij ons kan huren.”
Makro hoopt zo de concurrentie aan te gaan met de online retailers en opnieuw meer volk naar de winkels te lokken. Van Helbergen heeft alvast veel vertrouwen in het nieuwe concept, dat gedeeltelijk al werd getest bij vijf proefwinkels, waar de ervaringen positief waren.