Het Zwitserse foodconcern Nestlé heeft opnieuw de verwachtingen niet kunnen inlossen. In 2015 liet het dan wel een organische groei van 4,2 procent optekenen, dat was beneden de voorspellingen, die een groei van 5 procent hadden voorzien.
Grote druk wisselkoersen
De totale omzet van Nestlé in 2015 bedroeg 88,8 miljard Zwitserse frank (80,5 miljard euro). Dat is een daling ten opzichte van 2015 toen de omzet strandde op 91,6 miljard Zwitserse frank (83 miljard euro). Grote boosdoener voor die omzetdaling waren de wisselkoersen, die de resultaten met 7,4 procent drukten. Op autonome basis was er dus wel een groei van 4,2 procent.
De nettowinst kwam ook lager uit op 9,5 miljard Zwitserse frank (8,6 miljard euro). In 2014 was er nog sprake van een nettowinst van 14,9 miljard Zwitserse frank (13,5 miljard euro).
In de knoop met noedels
Net als veel andere bedrijven heeft Nestlé momenteel moeite om te groeien in Azië. Daar ging de omzet in 2015 met slechts een halve procent de hoogte in. De trage groei is voor een groot stuk te wijten aan een schandaal rond de noedels van Maggi in India, wat leidde tot een grote terugroepactie.
In Noord-Amerika kon Nestlé wel goede cijfers voorleggen, met een groei van 5,5 procent. Dat was te danken aan de herlancering van diepvriesmerken Lean Cuisine en Stouffer’s, nu met meer gezonde recepten.
Nestlé verwacht in 2016 een gelijkaardige autonome omzetgroei van ongeveer 4 procent. Dat is opnieuw lager dan de doelstelling op lange termijn, waarin Nestlé zei te mikken op een groei van 5 tot 6 procent. Nestlé verwacht dat de prijzen ook in 2016 onder druk zullen blijven staan.