Voedingsgigant Danone heeft in 2015 kunnen profiteren van de lagere melkprijzen. Het Franse moederbedrijf boven merken als Activia, Evian en Nutrilon zag zowel de winst als de omzet groeien, zij het minder sterk dan de voorbije zes jaar.
22,4 miljard euro omzet
Danone realiseerde in 2015 een jaaromzet van 22,4 miljard euro, een groei met 4,4% op vergelijkbare basis. De Franse levensmiddelengroep zag zijn aangepaste operationele winst met bijna 9% klimmen tot 2,9 miljard euro, waarvan netto 1,3 miljard euro overbleef (een stijging met een kleine 15%, vooral dankzij kostenbesparingen).
Mooie cijfers, al is de omzetgroei wel de zwakste van de voorbije zes jaren apart. Die groeivertraging zette zich trouwens ook in het vierde kwartaal door. In dat laatste kwartaal van 2015 klom de omzet maar 2,2% tot 5,28 miljard euro. Analisten hadden gerekend op 5,31 miljard euro.
“In 2016, waarin de wereldwijde omstandigheden volatiel blijven, zal Danone blijven investeren in zijn merken en verdere belangrijke stappen nemen om een gebalanceerd model te ontwikkelen van sterke, winstgevende en duurzame groei”, belooft bestuursvoorzitter Emmanuel Faber, die in oktober 2014 aan het hoofd kwam bij Danone.
‘s Werelds grootste yoghurtproducent mikt voor dit jaar op een identieke omzetgroei tussen 3% en 5%, ook al verwacht Danone dat de melkprijzen wereldwijd weer zullen stijgen, vooral dan buiten Europa en de VS.