Het herfstachtige weer in de maand juli blijkt een omzetmotor voor internetwinkels. De helft van de online winkels geeft aan dat de vele regendagen in juli ervoor zorgen dat de omzet twee keer zo hoog ligt als normaal is in de zomermaand. Ook Marktplaats.nl zegt fors meer bezoekers te ontvangen dan normaal in juli.
Dat blijkt uit onderzoek van het pr-bureau Hyperz onder honderd middelgrote en grote webwinkels. Bij marktplaats ligt het aantal bezoeken in juli 17 procent hoger dan vorig jaar. Bovendien werden er 36 procent meer advertenties geplaatst. Ook het zoekgedrag van bezoekers van Marktplaats was anders. Zo werd er veel meer gezocht naar bezigheden en spullen voor binnen dan normaal.
Een woordvoerder van Coolblue, een van de grootste webhandelaren van Nederland, bevestigt de trend uit het onderzoek van Hyperz. ‘Elke regenachtige dag heeft invloed op onze verkoop. Tijdens de
sneeuwperiode van twee jaar geleden kwamen ook veel meer klanten naar
onze shops’, zegt hij tegen het persagentschap Novum.