Het Spaanse modebedrijf Inditex zag zijn winst in 2015 hard groeien, ondanks het feit dat de nettowinst net de verwachtingen van de analisten niet kon inlossen. Ook de omzet ging met 15 procent de hoogte in.
Expansie
In 2015 haalde Inditex, moederbedrijf van ketens als Zara en Pull & Bear, een omzet van 20,9 miljard euro. Dat is een stijging van 15 procent ten opzichte van een jaar eerder. Ook op vergelijkbare basis ging de omzet met 8,5 procent omhoog. In 2014 was dat maar 5 procent.
Inditex wist de omzet in 2015 de hoogte in te drijven door de prijzen in de winkels te verlagen. Zo daalden de prijzen van minder dure artikels in de voorbije 18 maanden met 36 procent in het Verenigd Koninkrijk.
Dankzij die hogere omzet steeg ook de nettowinst met 15 procent naar 2,88 miljard euro. Dat is wel net onder de verwachtingen van de analisten, die uitgingen van een nettowinst van 2,9 miljard euro.
Het Spaanse bedrijf verwacht dat de groei zich in 2016 zal verder zetten, mede dankzij de expansie die gepland staat. Inditex wil in 2016 1,5 miljard euro investeren in de uitbreiding van het winkelnetwerk. In totaal moeten er 400 tot 460 nieuwe winkels de deuren openen, waaronder op nieuwe markten zoals Vietnam, Nieuw-Zeeland en Nicaragua. Bovendien moet alle merken eind dit jaar online verkrijgbaar zijn in heel Europa en in Turkije.