Supermarktketen Plus wil zijn online aanbod sneller uitbreiden en hoopt tegen eind 2017 dat alle 262 supermarkten van de keten online bestellingen zullen aanbieden. Momenteel is dat het geval bij 160 winkels.
Verlieslatend, maar trekt wel klanten
In 2015 was die online verkoop al goed voor 2 procent van de totale omzet van ruim 2,2 miljard euro. Jan Brouwer, algemeen directeur van Plus, wil echter dat het online aanbod de komende jaren sterk uitbreidt. De keten wil daarbij ook sterk inzetten op het leveren van boodschappen: “Plus heeft honderd afhaalpunten, maar we zijn erachter gekomen dat mensen hun boodschappen toch vaak thuis willen ontvangen”, zegt Brouwer aan het FD.
Die leveringen worden voorlopig allemaal in de winkels zelf klaargemaakt. Zo kunnen klanten ook het lokale aanbod bestellen en kunnen ze profiteren van een snellere levering. In de toekomst wil Plus ook een centraal distributiepunt openen, waardoor klanten zullen kunnen kiezen tussen de snelle, lokale levering of de goedkopere levering vanuit het distributiecentrum.
De webshop is voorlopig nog wel verlieslatend, maar Plus blijft er desondanks stevig in investeren. “Het is een verlieslatende activiteit, maar wel een die nieuwe klanten oplevert. We zijn niet de enige of eerste online aanbieder. Maar onderschat niet hoe populair de lokale producten in onze supermarkten zijn.”
Ook in de winkels probeert Plus nog steeds meer klanten te trekken. Zo wordt het aanbod fair trade producten verder uitgebreid en worden de afdelingen voor groenten en fruit en voor brood vernieuwd.