Ruim de helft van de Nederlandse 55-plussers verwachten dat ze de komende twee jaar meer online zullen kopen. Toch blijven ze ook dan meer zekerheid inbouwen: zo zijn eerdere ervaringen en positieve reviews belangrijk om hen over de streep te halen.
55-plussers zijn belangrijke doelgroep
De bevraging leert dat 55-plussers vooral kiezen voor het vertrouwde. Zo blijft fysiek winkelen de voorkeur hebben: vooral de dagelijkse boodschappen en schoonheidsproducten worden offline gekocht. Daarbij kiezen ze ook vaker voor lokale winkels, omdat ze de internationale ketens minder vertrouwen. Ruim een derde geeft ook aan dat eerdere winkelervaringen een belangrijke rol spelen in hun keuze: vier op de vijf bevraagden stelt dat ze er niet gaan shoppen als ze de winkel niet kennen.
Toch hebben de 55-plussers de voorbije twee jaar meer online gekocht: 30% liet zich verleiden tot een webaankoop van consumentenelektronica, 29% bestelde een reis of boekte een hotel online en 23% nam de pc of de laptop voor de aankoop van kleding, schoenen of accessoires. Opmerkelijk is dat de 55-plussers die online kopen hiervoor zowat alle toestellen gebruiken. 34% van de 55+ers koopt online via de laptop, 28% via een desktop, 27% via een tablet en 25% via de mobiele telefoon.
Gemak bevordert, verzendingskosten remmen af
Als voordelen zien de 55-plussers vooral het thuis kunnen bestellen (59%), het laten leveren binnen de 24 uren (48%), het kunnen vergelijken van producten (48%), de tijdsbesparing 38% en het prijspeil (38%). Ze zitten daarmee zowat op dezelfde golflengte als de jongere generatie, al hecht die laatste veel meer belang aan de snelle levertijden en het prijspeil.
De voornaamste belemmeringen om niet online te kopen, zijn het niet kunnen zien of betasten van het product (65%), de verzendingskosten (51%) en de inschatting van de betrouwbaarheid van de webwinkel (39%). De komende jaren zullen 55-plussers niettemin meer online kopen. 55% zegt alvast die intentie te hebben. 41% gaat uit van een status quo en slechts 4% zegt meer te kiezen voor fysieke winkels.
GfK bevroeg in een onderzoek naar het online aankoopgedrag van Nederlandse 55-plussers 800 consumenten uit die leeftijdscategorie, alsook een vergelijkingsgroep van bijna 200 mannen en vrouwen tussen 18 en 30 jaar. De studie werd besteld door Webloyalty, dat zich toelegt op het ontwikkelen van spaar- en getrouwheidsprogramma’s voor klanten van online winkels. Het bedrijf wil ermee het belang van de vergrijzende consument benadrukken. Dertig procent van de Nederlandse bevolking zit immers in de groep van de 55-plussers, goed voor ruim vijf miljoen mensen. De zogenaamde Millennials maken daarentegen maar een kwart van de totale populatie uit.