Royal Delft, de producent van onder andere Delfts Blauw aardewerk, glazen, bestek en keukengerei, heeft ondanks een dalende omzet de winst in het voorbije boekjaar weten op te krikken ten opzichte van een jaar eerder.
Betere tweede jaarhelft
De omzet van Royal Delft daalde het voorbije jaar met 4,1% naar 23,4 miljoen euro. Dat was vooral te wijten aan de stopzetting van het designermerk Royal VKB en mindere resultaten in de eerste zes maanden van het jaar. De tweede helft van het boekjaar waren de resultaten een stuk beter. Ondanks die lagere omzet steeg de winst van Royal Delft met 13% naar 169.000 euro. Topman Henk Schouten verwacht dat de omzet van Delfts Blauw zal blijven stijgen dankzij meer uitgaven bij bezoekers van de Royal Delft Experience, schrijft de Telegraaf.
Royal Leerdam Crystal wist zijn omzet met 4,3% de hoogte in te stuwen, dankzij opdrachten voor bedrijven en overheidsinstanties. Een omzetstijging bij BK Cookware in Nederland kon dan weer niet voorkomen dat het geconsolideerde resultaat bij die afdeling lager uitkwam dan een jaar geleden. Dat was voornamelijk te wijten aan verliezen in China, waar BK Cookware investeert in de opbouw van nieuwe distributie.
Royal Delft voorziet ook voor het komende jaar positieve resultaten, maar omwille van onzekerheid in de toeristische en retailsector wil het bedrijf geen resultaatverwachting geven voor het jaar.