Het Franse Hermès, fabrikant van onder meer luxehandtassen en zijden sjaaltjes, realiseerde over het hele jaar een recordomzet van 4,8 miljard euro (tegenover 4,1 miljard euro in 2014), goed voor een nettowinst van 973 miljoen euro.
Ondanks Parijse aanslagen
De aanslagen in Parijs eind vorig jaar hebben de verkoop van luxemerk Hermès minder geraakt dan gevreesd. Het laatste kwartaal kreeg de verkoop in eigen land weliswaar een knauw van 7% omdat heel wat toeristen Parijs links lieten liggen na de aanslagen van 13 november, maar uiteindelijk slaagde het luxehuis er toch nog in om op zijn Franse thuismarkt nog 6% te groeien over het hele jaar. Hermès heeft het dan ook over een “opmerkelijk goed resultaat” in Frankrijk.
Dat de omzet op een record afklokte, is vooral te danken aan de zeer sterke prestatie van de Japanse Hermès-winkels. Blijkbaar trokken de Chinese toeristen in plaats van Parijs naar Tokio: de omzet in Japan steeg met 18%. In Azië (exclusief Japan) ging de omzet 5% hoger en in Europa bedroeg de groei 9%, terwijl Amerika afsloot op een +7%.
Zijden sjaaltjes enige daler
Alle productdivisies wisten hun omzet op te krikken, behalve de horlogetak (stabiel) en de afdeling textiel (met dus ook de legendarische zijden ‘carré’-sjaaltjes): die ging er één procent op achteruit. De grootste sprong voorwaarts kwam op naam van de lederafdeling (+13%), gevolgd door juwelen (+9%), kleding, schoenen en accessoires (+8%) en parfums (+3%).
De groep nam in 2015 zo’n 500 extra medewerkers in dienst. Voor Hermès werken intussen 12.244 mensen wereldwijd. Voor 2016 is de groep voorzichtig gezien de “economische, geopolitieke en monetaire onzekerheid in de wereld”: het management gaat uit van een groei onder het gemiddelde op de middellange termijn van 8% (bij constante wisselkoersen).