Specsavers opent binnenkort zijn eerste hoorbelevingswinkel in Nederland. Via dat nieuwe concept wil Specsavers consumenten op een moderne en laagdrempelige manier advies geven rond alles wat met gehoor te maken heeft.
“Maatschappelijke verantwoordelijkheid”
“Onderzoek van TNS NIPO toont aan dat slechthorenden een bezoek aan de audicien uitstellen, laat staan de aanschaf van een hoortoestel. Bijna 90% wacht minimaal een jaar, maar voor bijna een op de drie is dit zelfs langer dan vijf jaar”, zegt directeur Remco Berkel. “Vanuit de branche voelen wij in die zin de maatschappelijke verantwoordelijkheid om deze uitsteljaren terug te brengen. Tot op heden zijn wij daar alleen nog niet in geslaagd.”
Met het nieuwe concept moet dat wel lukken. De hoorbelevingswinkel wordt dan ook geen verkooppunt, want oog- en hoorzorg zitten momenteel al onder één dak bij Specsavers. “Daar gaan wij dan ook niets aan veranderen. Met het nieuwe concept onderzoeken we of we onze bestaande winkelformule kunnen aanvullen. We willen weten of we een breder publiek kunnen aanspreken, namelijk de personen die op dit moment nog geen audicienswinkel willen of durven binnen te stappen.”
In het nieuwe concept hoopt Specsavers ook de vooroordelen rond hoortoestellen weg te nemen. “Mensen denken nog steeds dat hoortoestellen groot, lomp en stigmatiserend zijn. Terwijl de techniek bijna maandelijks vooruit schrijdt en er zeer elegante, nauwelijks zichtbare oplossingen zijn. We zijn heel benieuwd of die boodschap sneller en beter kan worden overgebracht in een alternatieve setting die wellicht beter aansluit bij de belevingswereld van zowel de jongere als oudere consument.”