Albert Heijn en PostNL hebben besloten om 156 PostNL-punten in filialen van de supermarktketen te sluiten. Door die beslissing blijven er slechts 90 postpunten over. Volgens Albert Heijn zorgden ze voor te veel druk op de servicebalie.
Te hoge kosten
“Albert Heijn en PostNL kiezen gezamenlijk voor een wijziging in het bestand van Albert Heijn-winkels met een PostNL punt. Dit besluit is genomen op basis van een combinatie van factoren, waarbij kosten een van de factoren is”, zegt AH-woordvoerder Anoesjka Aspeslagh tegen Distrifood. Daarnaast is men bij Albert Heijn van mening dat de punten er voor zorgen dat klanten aan de servicebalie niet altijd snel genoeg geholpen kunnen worden.
De dienstverlening van PostNL verdwijnt wel niet volledig uit de omgeving van de AH-filialen: ze zullen allemaal verplaatst worden naar de directe omgeving. PostNL wil in de toekomst ook meer gaan focussen op pakketpunten, waarbij het zich enkel bezig houdt met het versturen van pakketten.
Begin februari was er ook al ongenoegen bij supermarktondernemers met een postpunt van PostNL, toen dat besloot om supermarkten minder te vergoeden voor het afhandelen van pakketjes. Volgens PostNL krijgen ze nog steeds een marktconforme vergoeding, maar brancheorganisatie VVP zegt dat de supermarktuitbaters 30 tot 40 procent minder krijgen van het postbedrijf.