Webwinkels die willen overleven moeten minder aandacht
besteden aan zoekmachine Google en meer investeren in de eigen merkuitstraling,
stelt oprichter Patrick Kerssemakers van online warenhuis Fonq.nl.
De ondernemer zegt dit tegenover het tijdschrift Sprout. Hij waarschuwt voor de
groeiende macht van Google, dat nu nog functioneert als het marektingkanaal
voor online winkels. Met een slimme domeinnaam en goede search engine
optimalisation kun je nu nog hoog in de zoekresultaten komen, maar dat blijft
volgens Kerssemakers niet zo.
Door het verdwijnen van andere online startpagina’s en vergelijkingssites,
krijgt Google bijna een monopoliepositie. De eerste pagina’s met zoekresultaten
kunnen daardoor volledig commercieel gaan worden. ‘Wie nog een plekje in de
winkelstraat wil, moet steeds dieper in de buidel tasten’, aldus Kerssemakers.
Het antwoord is volgens hem investeren in het eigen merk, waardoor consumenten
op Google toch op jouw winkel klikken of zelfs rechtstreeks naar bepaalde
webwinkels gaan. Bol.com is voor Kerssemakers een belangrijk voorbeeld. Daartoe
zijn hoge marketingbudgetten noodzakelijk, waarvoor investeerders nodig zijn. Fonq.nl
werd onlangs overgenomen door RFS Holding, het bedrijf achter Wehkamp.nl.