Koffiebars zijn wereldwijd het snelst groeiende horecasegment, blijkt uit cijfers van Euromonitor International. De concurrentie in de sector neemt sterk toe, het innovatieritme wordt opgedreven.
Gefragmenteerde markt
Met een omzetgroei van 9,1% tussen 2015 en 2014 deden koffiebars het significant beter dan de horecamarkt in het algemeen (+5,7%) en ook beter dan het fastfood segment (+5,8%). In West-Europa noteerden koffiebars zelfs een recordgroei van 10,8%.
Het speelveld wordt meer divers, noteert Euromonitor. De grote koffieketens breiden gestaag hun territorium uit. Momenteel zijn slechts twee grote ketens in meer dan één wereldregio actief: Starbucks en McCafe (McDonalds). Het Britse Costa Coffee breidt nu wel uit naar Oost-Europa en Azië, het Japanse Doutor Coffee trekt richting Zuid-Korea en Taiwan. Het Zuid-Koreaanse Caffe Bene viseert dan weer China en de Verenigde Staten.
Tegelijk zijn in elke markt lokale spelers – kleine ketens en zelfstandigen – actief met onderscheidende concepten. Sommigen werken rond thema’s, anderen voegen alcohol toe aan het aanbod, of ontbijt- en lunchopties. Steeds meer spelers zien immers de snel stijgende vraag naar koffiebars en willen hun deel van de koek voor het te laat is, analyseert Euromonitor. Dat leidt tot een zeer diverse, gefragmenteerde en competitieve markt.
Dit zijn de grootste koffieketens wereldwijd
Merk | Eigenaar | Omzet 2015 (miljoen euro) | Aantal vestigingen 2015 |
Starbucks | Starbucks | 18.500 | 22.557 |
Costa Coffee | Whitbread | 1.600 | 3.036 |
McCafe | McDonalds | 1.280 | 5.044 |
Doutor Coffee Shop | Doutor Nichires | 630 | 1.108 |
Coffee Bean & Tea Leaf | International Coffee & Tea | 450 | 925 |
Caffe Nero | Caffe Nero Group | 390 | 683 |
Tully’s | Tully’s Coffee | 385 | 605 |
Ediya Espresso | Ediya Co | 315 | 1.240 |
(Bron: Euromonitor)