De supermarktomzet steeg in het eerste kwartaal van 8,34 miljard euro (2015) naar 8,58 miljard euro: een stijging van 2,9%, aldus GfK. De toename van de omzet komt mede door de vroege paasweken, die dit jaar in maart vielen.
Goed voor extra omzet maart
De omzet van de supermarkten in maart steeg met 6,5% naar 3,39 miljard euro (maart 2015: 3,19 miljard euro). Dit komt mede doordat Pasen dit jaar in maart viel en vorig jaar in april. De week voor en na Pasen zorgt voor circa 95 miljoen euro extra omzet vergeleken met een gemiddelde week.
Pasen buiten beschouwing gelaten, klom de supermarktomzet in de eerste drie maanden met 1,8% van 8,34 naar 8,49 miljard euro dit jaar. De omzet per kassabon steeg licht naar 22,34 euro (+0,5%) vergeleken met dezelfde periode in 2015. Het aantal uitgegeven kassabonnen steeg echter ruim met 2,4%.
Grote supermarktformules trekken ook steeds meer klanten: Albert Heijn mag de meeste huishoudens verwelkomen (87,3%), gevolgd door Lidl (71,0%), Jumbo (67,7%), Aldi (56,8%) en Plus (28,8%). Van dit lijstje zag alleen Aldi zijn klantenkring dalen, met -1,2%. De klantenkring van Jumbo nam het sterkst toe, dankzij de overname van C1000. Speciaalzaken, warenhuizen en de versmarkten verloren klanten in 2015. De consument bezocht vorig jaar 4,5 verschillende supermarktformules.