In het eerste kwartaal van het huidige boekjaar is de omzet van het Amerikaanse PepsiCo met drie procent gedaald, de winst ging zelfs met een kwart omlaag. Die daling kwam deels door de sterke dollar en mindere prestaties in Latijns-Amerika en Europa.
Fikse daling nettowinst
Het is ondertussen al het zesde kwartaal op rij dat de omzet van PepsiCo daalt: ditmaal ging die met 2,9% omlaag naar 11,86 miljard dollar (10,5 miljard euro). In Europa en Sub-Sahara-Afrika daalde de omzet met 9,1% naar 1,36 miljard dollar (1,2 miljard euro), maar dat was niets vergeleken met de daling in Latijns-Amerika: daar daalde de omzet met maar liefst 26,3% naar 1,04 miljard dollar (920 miljoen euro).
Ook de wisselkoerseffecten hadden een negatieve impact van 4,5% op de omzet van PepsiCo. De organische omzet van PepsiCo steeg immers wel met 3,5% in het eerste kwartaal. PepsiCo verwacht nog steeds dat die met 4% zal groeien over het volledige boekjaar.
De nettowinst van het bedrijf daalde dan weer met 24%, van 1,22 miljard dollar (1,1 miljard euro) naar 931 miljoen dollar (824 miljoen euro). Dat was grotendeels te wijten aan een waardevermindering van 373 miljoen dollar (330 miljoen euro) op het aandeel van PepsiCo in Tingyi-Asahi Beverages Holding.
PepsiCo is bij ons bekend van het drankenmerk Pepsi, maar het is tevens het bedrijf achter merken als Lay’s, Looza, Doritos, Tropicana en Smiths.