De vergelijkbare omzet van de Ierse modeketen Primark is voor het eerst in twaalf jaar gedaald. Dat was volgens moederbedrijf Associated British Foods te wijten aan het warme weer tijdens het eindejaar.
Te warm in de winter, te koud met Pasen
In de eerste zes maanden van zijn boekjaar steeg de omzet van Primark met 7% naar 2,67 miljard pond (3,4 miljard euro), maar dat was vooral te danken aan de uitbreiding van het aantal winkels. Op vergelijkbare basis daalde de omzet met 1% en dat is de eerste keer in twaalf jaar. Volgens Primark begon het boekjaar goed, maar werd er minder verkocht op het einde van het jaar vanwege het warme weer. Ook de paasperiode kon daar geen verandering in brengen, want die was dan weer te koud om mensen aan te zetten tot het kopen van zomerkleding.
Primark wijst er ook op dat de resultaten positiever zouden zijn geweest als Nederland en Duitsland buiten beschouwing werden gelaten. Daar zorgden de opening van nieuwe winkels ervoor dat er minder klanten hun weg vonden naar de oudere filialen.
Op het einde van februari had Primark wereldwijd 299 winkels en een verkoopoppervlakte van 1,1 miljoen vierkante meter. Zo opende het onder andere een eerste winkel in Italië en de twee eerste winkels in de Verenigde Staten. De eerste resultaten in de Verenigde Staten zijn volgens de modeketen positief en daarom wordt er al gewerkt aan de verdere uitbreiding in het land. Primark wil dit jaar nog eens zes nieuwe winkels openen in de VS en voor volgend jaar staat al een winkel op de planning in New Jersey.