Het Italiaanse schoenenmerk Geox heeft in het eerste kwartaal van 2016 een omzetstijging van 4,7% laten optekenen. Op thuismarkt Italië ging de omzet er wel op achteruit, maar in de rest van Europa en Noord-Amerika was er een mooie groei.
Sterke groei in Noord-Amerika
De totale omzet van Geox kwam in het eerste kwartaal uit op 294,3 miljoen euro. Dat was te danken aan groei in alle verkoopkanalen. Vooral de multibrandverkoop ging er sterk op vooruit, met een groei van 7,1%. De verkoop van schoenen, goed voor negentig procent van de omzet, steeg met 4,9% naar 265,2 miljoen euro. De verkoop van kleding kende een groei met 3,2% naar 29,2 miljoen euro.
In Italië daalde de omzet licht van 100,5 miljoen euro naar 99,7 miljoen euro. Dat werd wel goedgemaakt door de resultaten in de rest van Europa en Noord-Amerika, met een omzetstijging van 7,3% naar 128,5 miljoen euro. In Noord-Amerika was de groei met 10,4% zelfs nog groter: daar kwam de omzet uit op 15,7 miljoen euro. In de rest van de wereld groeide de omzet met 8,3%.
Op het einde van het kwartaal telde Geox 1.149 winkels, waarvan 468 in eigen handen. Er werden 14 nieuwe winkels geopend, maar tegelijk sloten er ook 26 filialen de deuren.