Twee jaar heeft Aldi Süd gewerkt aan een innovatief winkelconcept dat kwaliteit en service sterker benadrukt. Tegen 2019 wil de discounter alle filialen ombouwen naar deze nieuwe standaard.
Evolutie, geen revolutie
Een koffieautomaat met fairtradekoffie, een koelmeubel met snacks en dranken, ledverlichting, een klantentoilet, een rustzone met zitbanken achter de kassa’s… Het zijn enkele opvallende elementen die klanten sinds begin mei aantreffen in het Aldi-filiaal van Unterhaching, een gemeente nabij München.
Een nieuwe drankenzone speelt de troeven van het wijnaanbod beter uit en de verszone met groenten, fruit, vlees een maaltijdcomponenten vormt het hart van de winkel. Toch zijn de vertrouwde paletten niet verdwenen, alleen staan ze nu achter een decoratief schot. Aldi Süd presenteert een evolutie, geen revolutie. Het wil de vaste klanten niet afschrikken.
Prijsimago vrijwaren
Met het nieuwe winkelconcept wil Aldi Süd zich wapenen tegen de sterkere concurrentie van servicesupermarkten. Zelfstandige handelaars en spelers zoals Rewe winnen marktaandeel terug op de prijsgerichte Duitse markt. En ook aartsrivaal Lidl heeft de lat hoger gelegd. Het gevolg is dat veel (vooral jongere) shoppers vinden dat het niet langer de moeite loont om naast hun vaste supermarkt ook nog bij Aldi langs te gaan voor koopjes.
Waarnemers wijzen erop dat de tegenzet van Aldi Süd een gevaar inhoudt: de discounter mag z’n prijsimago niet verwaarlozen. In het pilootfiliaal liggen mango’s aan 1,59 euro en avocado’s aan 1,39 euro, prijzen die hoger liggen dan in veel andere supermarkten, schrijft Süddeutsche Zeitung.
Foto’s van het nieuwe Aldi-concept vind je hier.