Supermarktketen Jumbo heeft in de eerste zes maanden van dit jaar de omzet met 35 procent zien toenemen to 1,22 miljard euro. De stijging is vrijwel volledig te danken aan de ombouw van honderd Super de Boer-vestigingen naar de Jumbo-formule. Autonoom groeit Jumbo echter niet meer sneller dan de markt.
Dat meldt Jumbo in een persbericht, dat later is verstuurd dan gebruikelijk bij de formule uit Veghel. Het marktaandeel van de keten is gegroeid naar 7,5 procent. De autonome omzet wordt in het bericht omschreven als ‘in lijn met de markt’. De afgelopen jaren groeide Jumbo altijd veel harder dan de markt in winkels die al meer dan een jaar open zijn.
Jumbo is niet beurgenoteerd en hoeft dus geen uitgebreide cijfers te geven. Over de winstgevendheid wordt ook weinig meer gezegd dan ‘conform verwachting’. De keten stelt dat de voordelen in de inkoop samen met C1000 en door de samensmelting met Super de Boer grotendeels compensatie hebben opgeleverd voor de stijgende prijzen van grondstoffen.
De overgebleven Super de Boer-winkels blijven het behoorlijk doen. Identiek zou de omzet vrijwel gelijk zijn aan die van vorig jaar. De keten was in de eerste zes maanden van dit jaar nog goed voor 548 miljoen euro. Na ombouw boeken SdB’s gemiddeld een omzetstijging in de eerste weken van 50 tot 100 procent. Volgens directeur Frits van Eerd van Jumbo stabiliseert dit cijfer zich daarna op 45 procent.