Groenrijk heeft een kant-en-klare Groenbox gelanceerd. In de box zit een plant en pot, door specialisten samengesteld. De box kan in de tuincentra van Groenrijk, maar ook online worden besteld en aan huis worden bezorgd.
Eerste tuincentraformule in omnichannel
Groenrijk is met de bezorgbox de eerste tuincentraformule die dit omnichannel aanbiedt en zo inspeelt op de toenemende consumentenbehoefte naar gemak in bestellen en afleveren. De Groenbox is ook het eerste fullservicepakket van Groenrijk, dat 34 zelfstandige vestigingen in Nederland telt.
De bestelling wordt in samenwerking met FleuraMetz aan huis afgeleverd. FleuraMetz is een internationale bloemen- en plantengroothandel en full-serviceleverancier met drie verkoopconcepten voor de bloemist.
“We zien dat er meer concurrenten komen in de branche. Branchevreemde concurrenten als supermarkten en bouwmarkten, maar ook online neemt het aanbod steeds meer toe. Deze concurrenten hanteren een scherpe prijs, maar zetten minder in op gemak, creativiteit en maatwerk voor de klant. Groenrijk speelt hier op in en positioneert zich als specialist in groen”, stelt interim-directeur Jacky Michels.
Inzet op advies
“Ook geven wij advies op maat, bijvoorbeeld voor het inrichten van groen in huis, tuin en op het terras. We merken dat klanten hier steeds meer waarde aan hechten. Zo is onze omzet in de afgelopen weken soms met meer dan veertig procent gestegen ten opzichte van vorig jaar”, aldus Jacky Michels.
“Als franchiseformule kan Groenrijk anticiperen op de actuele ontwikkelingen en gebruik maken van lokale krachten. Sommige franchisenemers hebben een eigen hoveniersbedrijf erbij. Of er wordt veel samengewerkt met lokale hoveniers om de kwaliteit en specialisme tot aan de tuin te kunnen waarborgen. De franchisenemer heeft hierdoor ruimte en vrijheid om de klant als groenspecialist optimaal te bedienen.”