Het aantal Nederlanders dat actief is als webwinkelier is de afgelopen drie jaar verdubbeld. In 2008 waren er nog tienduizend ondernemers actief met een online winkel, in mei van dit jaar stond de teller al op 21.200, zo blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel.
Beleidsadviseur John Sloof van de KvK noemt twee belangrijke redenen voor de snelle groei. De snelgroeiende omzet online maakt het een steeds aantrekkelijkere markt, maar het is vooral ook makkelijk. Als je een fysieke winkel wilt starten, moet je een pand huren, voorraden aanhouden, noem maar op. Voor een webwinkel heb je alleen een computer en een website nodig. Je
verkoopt eerst drie tasjes en als het aanslaat ga je verder’, zegt hij tegen het dagblad Metro.
De motieven om te beginnen, verschillen. Vaak wordt er klein begonnen en wordt de zaak bij succes uitgebouwd. Anderen gebruiken de webwinkel om wat bij te verdienen naast de vaste baan, terwijl ook de ambitie om er fulltime ondernemer mee te worden blijft bestaan.