De Amerikaanse schoenwinkelketen Foot Locker heeft in het eerste kwartaal van 2016 niet kunnen voldoen aan de verwachtingen. Het bedrijf behaalde dan wel een omzet- en winststijging, maar die waren lager dan verwacht.
Meer focus op vrouwen
De omzet van Foot Locker groeide in het eerste kwartaal met 3,7 procent naar 1,99 miljard dollar (1,77 miljard euro), terwijl ook de winst met 3,8 procent steeg naar 191 miljoen dollar (170,1 miljoen euro). Ook de vergelijkbare omzet kende een groei van 2,9 procent.
Daarmee kon Foot Locker echter niet voldoen aan de verwachtingen. Analisten hadden immers gemikt op een omzet van 2 miljard dollar en een vergelijkbare omzetgroei van 4,5 procent.
De mindere resultaten van Foot Locker zijn te wijten aan een nieuwe strategie bij merken als Nike en Adidas. Die lanceren regelmatig basketbalcollecties in beperkte oplage, maar tegenwoordig kiezen ze er steeds meer voor om die collecties zelf te verkopen, waardoor een deel van de omzet bij Foot Locker verloren gaat. Daarnaast zijn er enkele nieuwe collecties iets later op de markt gekomen dan een jaar eerder.
Om de tegenvallende resultaten in die segmenten tegen te gaan, heeft Foot Locker alvast meer vrijetijdsschoenen toegevoegd aan zijn assortiment en maakt het werk van een ruimer aanbod aan kleding en schoenen voor een vrouwelijk publiek.