De Nederlandse horeca krijgt steeds meer zuurstof. In het eerste kwartaal lagen de inkomsten 7 procent hoger dan in dezelfde periode van 2015. De stijging is het gevolg van zowel een hoger verkocht volume als van hogere prijzen.
Zowel volume als prijzen in de lift
Globaal lagen de prijzen in de horeca in het eerste kwartaal 2,5 procent hoger dan vorig jaar. Het volume dikte desalniettemin 4,4 procent aan, blijkt uit een analyse van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
De opgaande beweging is trouwens al even bezig. De jongste drie jaar realiseert de horeca elk jaar meer omzet en volume dan een jaar eerder.
Fastfood en ijssalons presteren het best
De omzetstijging was algemeen, maar vooral fastfoodrestaurants en ijssalons draaiden prima. Zij konden het voorbije jaar hun volume met 7,7 procent optrekken en tegelijkertijd een prijsstijging met 1,4 procent doorvoeren.
De restaurants konden bogen op een toename van het volume met 5,5 procent en een stijging van de prijzen met 1,5 procent. In de cafés bleef de stijging van het volume beperkt tot 3,4 procent bij een prijsstijging van 2,2 procent.