Het Nederlandse Ahold, het moederbedrijf van bol.com en Albert Heijn, heeft in het eerste kwartaal een mooie omzetstijging van 4,3 procent behaald. Dat was voor een groot stuk te danken aan de online verkopen.
Online flinke sprong
De netto-omzet van Ahold groeide in het eerste kwartaal naar 11,8 miljard euro. Dat is een stijging van 4,3 procent. Bij constante wisselkoersen was er sprake van een omzetgroei van 3,5 procent. Vooral online wist Ahold een stevige sprong voorwaarts te maken. Daar groeide de omzet met 27,4 procent tegen constante wisselkoersen. De nettowinst kwam uit op 241 miljoen euro, een groei van 13,1 procent.
“We blijven onze strategische doelstellingen waarmaken en realiseerden een goede operationele en financiële prestatie in het eerste kwartaal. Onze focus ligt onverminderd op onze klanten en op ons Simplicity-programma, dat ons in staat stelt te investeren in onze sterke lokale merken om nog meer waarde en innovatie te bieden”, aldus CEO Dick Boer.
Groei in alle markten
In Nederland groeide de omzet van Ahold met 4,9 procent naar 3,933 miljard euro. Ook op vergelijkbare basis was er sprake van een groei van 3,2 procent. De online activiteiten op bol.com en ah.nl schoten daarbij de hoogte in met meer dan 30 procent.
Ook in de Verenigde Staten de Nederlandse groep met 4 procent te groeien naar 7,3 miljard euro. Daar was het dan weer online supermarkt Peapod die sterke prestaties kon voorleggen, met een dubbelcijferige groei tot gevolg.
In Tsjechië tot slot steeg de omzet bij constante wisselkoersen met 0,4 procent naar 528 miljoen euro. De verplichte desinvestering van vijf winkels in het derde kwartaal van vorig jaar, door de overname van Spar, had hier een negatief effect op de omzet.