Professor Cor Molenaar van de Erasmus Universiteit in Rotterdam vindt dat er draconische maatregelen nodig zin om winkelstraten en winkelcentra te redden. In zijn boek ‘Het Einde van Winkels?’ schrijft hij dat door oplopende leegstand verpaupering op de loer ligt, waardoor winkelen over een paar jaar geen pretje meer is.
Winkeliers moeten motiveren
Molenaar is verbonden aan de School of Management van Erasmus University en slaat alarm. “Het huidige economische klimaat, vergrijzing en de opkomst van het online shoppen versterken deze ontwikkeling. Het gevolg is dichtgespijkerde winkels”, aldus Molenaar die vrijdag zijn boek presenteerde. De leegstand loopt volgens hem de komende jaren op tot ongeveer 8 miljoen vierkante meter.
Volgens Molenaar is winkelen in deze internettijd niet meer vanzelfsprekend: “Als een winkel
niet in staat is jou te motiveren, koop je online. Winkeliers zullen
veel meer dan vroeger zich moeten inspannen om die klant te winnen. Ze
moeten hem leren kennen. Investeer in personeel in plaats van ze te zien
als kostenpost. Neem modeketen Scotch & Soda: het personeel is
opgeleid tot stylist om de klant advies te geven.”
Vastgoedeigenaren in de fout
Ook andere spelers moeten maatregelen nemen, vooral vastgoedeigenaren. “Vierkante meters wegzetten is
fout! Nu doen ze niks. Het gevolg is bijvoorbeeld in zo’n Schiedamse winkelstraat
zichtbaar: verloedering. Daarnaast schroeven ze nodeloos de huur op. Zij
zullen hun huurbeleid moeten afstemmen op de inkomsten van een
winkelier, of betaald worden op basis van het aantal bezoekers. Maar ook
gemeenten zullen zich meer moeten inspannen om hoogwaardige horeca en
cultuur mogelijk te maken. Winkelen is toch iets plezierigs.”