Het aandeel online in de omzet van tuincentra klom in de afgelopen vijf jaar naar bijna 10 procent. Dit is een tiende van de in totaal ongeveer 1,1 miljard euro die tuincentra realiseren, concludeert Marketingrapport Tuincentra 2016 van Marktdata.
Driekwart gaat via eigen site
De digitalisering van de tuinsector gaat goed vooruit. In 2011 had 95 procent van de tuincentra in Nederland een website, momenteel hebben al alle tuincentra een site. Vijf jaar geleden verkocht 34 procent van de tuincentra producten online via een eigen site of de site van de franchisegever of het hoofdkantoor. Dit aandeel is nu gestegen tot 75 procent.
Ook het gemiddeld omzetaandeel van online verkopen toont een sterke stijging. Het omzetaandeel van online verkopen in tuincentra nam toe van 1,4 procent in 2011 tot momenteel 9,5 procent. Zo’n 17 procent van de tuincentra, die online producten verkopen, behaalt meer omzet via online dan via de fysieke winkel. Toch zijn de tuincentra die minder minder dan 5 procent van de omzet online realiseren nog ruim in de meerderheid, met een aandeel van 66 procent.
Noord-Holland verkoopt meest
In de provincie Noord-Holland ligt de jaaromzet met circa 200 miljoen euro het hoogst in de tuincentrabranche. De jaaromzet in Drenthe is beperkt; hier gaat het om 23 miljoen euro. De provincies met de meeste tuincentra zijn Gelderland en Zuid-Holland.
De provincie Gelderland heeft met 96 tuincentra het grootste aantal economisch actieve vestigingen. Flevoland heeft met 9 tuincentra dan weer het kleinste aantal ondernemingen.
Zie voor meer informatie het Marketingrapport Tuincentra 2016 op de site van Marktdata.