In het eerste kwartaal van 2016 heeft de Nederlandse consument 4,9 miljard euro online uitgegeven. Dat is een stijging van 13 procent ten opzichte van een jaar eerder. Vooral aan voeding werd in het eerste kwartaal een pak meer uitgegeven.
10 procent producten online verkocht
Dat blijkt uit de cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor. In totaal werden er 40,82 miljoen aankopen online gedaan. De groei van e-commerce is vooral te vinden binnen de producten, waar de omzet met 22 procent steeg naar 2,34 miljard euro.
De grootste stijgers binnen de producten waren schoenen & lifestyle (+47 procent) en food/nearfood (+57 procent). Ook bij speelgoed, huishoudelijke elektronica en telecom, allen +27 procent, was een mooie groei merkbaar.
“Zetten we de bestedingen aan online gekochte producten af tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen van 23,48 miljard euro in Q1 2016 (berekening op basis van CBS cijfers), dan bedraagt het online aandeel van 2,34 miljard euro inmiddels 10 procent. De opkrabbelende cijfers in de detailhandel worden in belangrijke mate bepaald door stijgende online verkopen van (web)winkels”, aldus Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org.
Opmars bij mobiele toestellen
De forse groei binnen het segment voeding is vooral te danken aan het stijgende online aanbod van foodretailers, maar ook steeds meer consumenten shoppen zowel online als in de fysieke winkels van supermarktketens. “Van deze groep omnichannel consumenten weten we dat ze zwaardere besteders zijn, die daarnaast ook trouwer zijn aan de supermarktformule”, stelt Joop Holla, Research Director FMCG bij GfK.
Ook de mobiele aankopen zitten stevig in de lift. In het eerste kwartaal van 2016 werden er 3,1 miljoen aankopen gedaan via mobiele toestellen, 8 procent van alle online aankopen. Een jaar eerder was dat nog maar 5 procent. Vooral in de categorieën media & entertainment en schoenen is m-commerce doorgebroken.