De Portugese webshop goodafter.com verkoopt voedingsproducten die dichtbij of zelfs voorbij hun “tenminste houdbaar tot”-datum zijn, aan kortingen tot -70%.
Bewustmakingscampagne
De lancering van de online supermarkt kadert in een campagne rond voedselverspilling. Het initiatief wil consumenten bewust maken van het verschil tussen de THT-datum en TGT-datum. Een THT-datum is immers een adviesdatum voor producten die niet zo snel bederven en die soms nog tot jaren later veilig geconsumeerd kunnen worden. Zo dient de webshop een driedubbel doel: voedselverlies vermijden, mensen bewust maken van de betekenis van houdbaarheidsdata en gezinnen de kans geven om te besparen op hun voedingsaankopen.
Goodafter.com verkoopt houdbare voedingsproducten zoals conserven, snoepgoed, pasta of dranken, maar ook niet-voedingsproducten met een THT-datum, zoals shampoo of schoonmaakartikelen. De producten worden binnen de 24 uur geleverd in Portugal en Spanje.
Fabrikanten, waaronder ook bekende merken, beleveren de winkel rechtstreeks. De online supermarkt werd vergund door de Portugese voedselveiligheidsautoriteit. De initiatiefnemers stellen dat ze in de toekomst ook fysieke winkelpunten willen openen.