Het faillissement van warenhuisketen V&D heeft Mango in Nederland heel wat geld gekost. Alles samen heeft Mango bijna 700.000 euro aan kosten moeten maken, nadat de warenhuisketen de deuren sloot.
Verlies van 2,3 miljoen euro
Mango baatte sinds 2009 al shop-in-shops uit in de filialen van V&D, maar moest die sluiten toen V&D overkop ging. Het kreeg daarbij wel de mogelijkheid om zijn artikelen terug te halen uit de winkels, maar dat ging gepaard met heel wat logistieke en administratiekosten. Uit de jaarrekening van Mango Nederland blijkt nu dat de keten een voorziening van 667.000 euro heeft moeten nemen als gevolg van het faillissement van V&D. Mede daardoor leed Mango Nederland in 2015 een verlies van 2,3 miljoen euro op een omzet van bijna 15 miljoen euro.
Mango is niet de enige uitbater van shop-in-shops bij V&D die een fikse kater overhoudt aan het faillissement van de warenhuisketen. Leveranciers kregen immers heel wat kosten aangerekend om hun producten terug te krijgen uit de winkels, nadat ze die op aanraden van de curatoren eerst hadden laten liggen, om zo een doorstart te vereenvoudigen.In totaal werkten er bij V&D ongeveer 1.700 mensen bij de shop-in-shops van merken als Hunkemöller, ICI Paris XL en Dixons.