Onderzoekers van de Erasmus University in Rotterdam hebben een systeem ontwikkeld waarbij klanten van een fysieke winkel worden ingezet om online bestellingen aan huis te leveren. Zij krijgen in ruil dan een kleine vergoeding.
Kwart minder kilometers
De twee onderzoekers, Alp Arslan en Niels Agatz, ontwikkelden een algoritme dat pakketjes kan koppelen aan de juiste bezorger, ook wanneer er voortdurend nieuwe bestellingen bijkomen en mensen zich pas op het laatste moment aanmelden als bezorger. In de praktijk zou zo’n systeem dan via een mobiele app kunnen werken.
In een test in Rotterdam werd vervolgens uitgezocht hoeveel bezorgers er nodig zouden zijn om het systeem goed te laten werken. In een perfect scenario moet een bezorger bereid zijn om vier tussenstops te maken, waardoor er voor elke honderd pakketten 150 bezorgers beschikbaar zijn. Dat zou er voor zorgen dat er 25% minder kilometers moeten worden afgelegd dan met het traditionele bestelbusje.
Ook in scenario’s waarbij er minder bezorgers zijn die ook minder tussenstops doen, kan er bespaard worden op het aantal kilometers. Volgens de onderzoekers bespaart een bedrijf zo niet enkel op de transportkosten, maar is het ook een goede zaak voor het milieu. In stedelijke omgevingen kan het nog beter zijn voor het milieu, omdat klanten daar meer een fiets, scooter of openbaar vervoer zullen gebruiken. Bovendien kunnen bedrijven pakketjes zo binnen enkele uren al bij de klant krijgen.