Sinds 2004 zijn de bezoekersaantallen in de winkelstraten van Nederland flink gedaald. Dat zorgt bovendien voor flink wat meer leegstand, waardoor een vicieuze cirkel dreigt.
Winkelpanden ombouwen
Uit het rapport van ABN Amro blijkt dat er in 2015 20% minder bezoekers waren in de winkelstraten dan in 2004. Volgens de bank kwamen er op een koopzondag in 2015 gemiddeld 730.000 consumenten minder shoppen in de winkelstraten dan in 2004.
Dat heeft ook gevolgen voor de leegstand in de steden: winkels hadden immers flink last van de economische crisis en de concurrentie van webshops, waardoor heel wat zaken de deuren moesten sluiten. In 2009 stond net geen 5% van de handelspanden leeg, terwijl dat momenteel al is opgelopen tot 8,3%. De meeste leegstand is te vinden aan de rand van de winkelgebieden.
Leegstaande panden in drukke winkelstraten worden immers sneller opnieuw ingevuld: grote winkelketens komen immers nog steeds graag naar populaire plaatsen in de grotere binnensteden. Zo werden er vrijwel onmiddellijk oplossingen gevonden voor een groot deel van de leegstaande panden van het failliete V&D.
ABN Amro vindt daarom dat de overheid moet ingrijpen en die leegstaande panden moet laten ombouwen naar woningen. Dat zou niet alleen de leegstand tegengaan, het moet de winkelstraten ook aantrekkelijker maken.