De stemming onder de Nederlandse consumenten is in juni gevoelig verbeterd: de barometer van het Centraal Bureau voor de Statistiek steeg van 1 naar 5, meteen de hoogste stand dit jaar.
Ruim boven langdurig gemiddelde
De peiling van het CBS in mei leert dat er globaal vijf procent meer optimisten dan pessimisten zijn. Dat is het hoogste peil sinds december vorig jaar, toen de positivisten met zes procent meer waren dan de negativisten. In april bedroeg het verschil nog maar één procent.
Het consumentenvertrouwen ligt nu ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar, waarin de pessimisten domineerden met acht procent. Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27% meer optimisten), het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (44% meer pessimisten).
Hoop op daling van werkloosheid neemt toe
De verbetering is vooral het gevolg van fors verbeterde verwachtingen voor de evolutie van de economie in de komende twaalf maanden. Zo gaat bijna 35% van de Nederlanders er nu van uit dat de werkloosheid zal dalen, al houdt 33% het nog altijd bij een stijging.
Mede daardoor nam ook de koopbereidheid een fractie toe, ook al omdat de consumenten iets minder negatief zijn over hun eigen financiële situatie. Toch wachten ze nog om de gashendel open te draaien: voor het doen van grote aankopen is de tijd nog altijd niet zo gunstig, vinden ze. Het hebben van een baan speelt hierbij een grote rol.
Uitgaven status-quo
Intussen blijkt dat de consumenten in april evenveel uitgaven deden als in april 2015. Dat was het gevolg van tegenstrijdige bewegingen: zo gingen minder middelen naar kleding, schoenen en auto’s, maar de verkoop van woninginrichting en huishoudelijke apparaten deed het dan weer wel goed.
Ook ging bijna een procent meer op aan diensten zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper en verzekeringen. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit. Aan voedings- en genotmiddelen werd 1,6% minder besteed, maar dat werd wellicht beïnvloed door de ligging van Pasen. Vorig jaar viel het feest in april, dit jaar in maart.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) peilt elke maand naar de inschatting van de economische toestand door de consument. Er wordt zowel gevraagd naar zijn houding tegenover de voorbije twaalf maanden als tegenover het komende jaar. Ook wordt zijn koopbereidheid bevraagd. Daarbij wordt gekeken naar de evolutie van zijn persoonlijke financiële toestand in de voorbije en komende twaalf maanden en naar zijn aanvoelen of de tijd rijp is voor het doen van belangrijke aankopen. Telkens worden de positieve antwoorden afgezet tegenover de negatieve.