Een vijftigtal Nederlandse bedrijven uit de textiel- en kledingsector hebben de convenant Duurzame Kleding en Textiel ondertekend. Daarin beloven ze samen te werken om het productieproces duurzamer te maken.
Vijf jaar
Onder andere Bijenkorf, Wehkamp, Zeeman, Hema, Coolcat, MS Mode, America Today en G-Star hebben het verdrag ondertekend. Daarin staan verschillende afspraken rond kinderarbeid, discriminatie en gedwongen arbeid. Er zal ook werk gemaakt worden van veilige werkomstandigheden en een gezonde omgeving voor werknemers. De bedrijven willen ook streven naar een leefbaar loon voor alle werknemers die direct of indirect voor hen werken. Daarnaast willen de bedrijven hun producenten aansporen om minder water, energie en chemicaliën te gebruiken.
Het convenant loopt over een periode van vijf jaar, maar bedrijven zullen elk jaar aangeven hoe ze werken aan de duurzame productie van kleding. Het is de bedoeling dat na vijf jaar 80 procent van de Nederlandse textielsector aangesloten is bij het akkoord.
De Schone Kleren Campagne heeft zich trouwens niet achter het convenant gezet. De organisatie vindt immers dat er te weinig concrete doelen in staan, zoals het verhogen van lonen van de textielarbeiders en vakbondsvrijheid, en dat het zorgwekkend is dat er geen sprake zal zijn van een structurele lokale controle.