De som van de nieuwe klanten en de loyaliteit van de bestaande klanten
maakt dat Pubmarket! ook dit jaar opnieuw erg goed scoort in de
jaarlijkse Trends Gazellen rangschikking van snelgroeiende bedrijven. Retail Detail sprak met general manager Jean-Pierre Breels.
RD: Hoe interpreteer je die opvallende prestatie in de Trends Gazellen rangschikking?
JPB: Pubmarket! staat dit jaar op 11de plaats als snelstgroeiende kleine onderneming van Limburg. In 2009 stonden we nog op plaats 20. Binnen de top 25 staan slechts 8 survivors uit de top 25 van de editie van vorig jaar; slechts 4 van die 8 goed scorende ondernemingen – waaronder dus Pubmarket! – stijgen verder door in de rangschikking. Verder is het erg opvallend dat geen enkele Limburgse branchegenoot van Pubmarket!, noch bij de kleine, noch bij de middelgrote- en grote ondernemingen, dit jaar de top 25 van de Trends Gazellen haalt. De rangschikking houdt vooral rekening met de aspecten groei en rentabiliteit. Daarom denk ik dat we terecht fier mogen zijn op deze prestatie.
RD: Voor een reclamebureau is groei bijna onlosmakelijk verbonden met nieuwe klanten. Welke zijn de meest opvallende nieuwkomers in jullie portfolio?
JPB: De afgelopen maanden gingen we voor drie nieuwe klanten aan de slag: Spa Barisart, Exqi TV en Prik&Tik. Voor Spa Barisart werd onder de noemer ‘explosive water’ een intensieve voorjaarspromotie ontwikkeld. In lijn met de 360° filosofie van het bureau werd het een campagne ‘through the line’. De actiesite www.explosivewater.be, het e-news, de facebook activatie, de productverpakking, het volledige pakket POS-materiaal en de 10” promospot sturen dezelfde boodschap naar de consument. Het concept van de campagne – een spaaractie gekoppeld aan een wedstrijd met trendy rode scooters als inzet – en de realisatie zijn van de hand van Pubmarket!. De WK-campagne voor drankenspecialist Prik&Tik, een keten met 88 winkels, is het resultaat van de samenwerking tussen Pubmarket! en het sportmarketingbureau SMB. Samen ontwikkelden ze een attractieve promotieactie rond het WK-voetbal in Zuid-Afrika en ook hier is het mechanisme een combinatie tussen een spaaractie en een wedstrijd. Je kan sparen voor een unieke voetbal en via de wedstrijd een 10daagse reis winnen naar het WK in Zuid-Afrika. Pubmarket! ontwikkelde het concept van de actie en alle promotie- en communicatiemateriaal: advertenties, affiches, plafondhangers, pallet-wraps, wobblers en spaarkaarten. Exqi TV is de nieuwste zender binnen het digitale en analoge aanbod op de Vlaamse kabel. Exqi gaf Pubmarket! de opdracht om een serie dagbladadvertenties te ontwikkelen die de kijker naar de zender moeten leiden. Het accent in de advertenties ligt op traffic building; niet op imago.
RD: En de bestaande klanten?
JPB: Wat erg opvalt is de getrouwheid van onze klanten. Verschillende van hen waren er al bij toen we 7 jaar geleden gestart zijn. Een van die trouwe klanten is Wijnegem Shopping Center en na het feestjaar 2009 – Wijnegem Shopping Center bestond 15 jaar, werd het vrijdag 30 april opnieuw een bijzonder drukke dag in Wijnegem. Niet alleen was het Shopping Center die avond uitzonderlijk open tot 22u00, maar ook de het eigen magazine ‘WIJ’ werd vrijdag gelanceerd en de gloednieuwe interactieve website www.wijnegemshoppingcenter.be ging online. Al deze nieuwe initiatieven werden ondersteund door een lanceringsevent in het Shopping Center dat gepresenteerd wordt door Véronique De Kock. Véronique is meteen ook het gezicht op de cover van de eerste editie van ‘WIJ’. In het magazine vinden de shoppers tips en informatie voor hun shoppingtrips onder vaste rubrieken zoals ‘WIJ shoppen’, ‘WIJ doen’, ‘WIJ genieten’ en ‘WIJ reizen’. WIJ wordt op 9 mei verdeeld als bijlage bij de Zondag en is vanaf maandag 10 mei gratis verkrijgbaar aan de infobalies van het Wijnegem Shopping Center. Het magazine verschijnt 4 keer per jaar in een oplage van 215.000 exemplaren. Op de gloednieuwe interactieve website vinden de bezoekers dan weer allerlei leuke extra’s, zoals e-cards, filmpjes en de WIJ-club. Surfers die lid worden van de WIJ-club kunnen van verschillende voordelen genieten. Ze worden op de hoogte gehouden van alle events in het Wijnegem shopping Center en van kortingen en extra’s in de winkels zelf. Het concept en realisatie van WIJ, de website en de organisatie van het lanceringsevent werden toevertrouwd aan Pubmarket! en ook daar zijn we fier op.
RD: Wie zijn buiten de al genoemde vier jullie belangrijkste opdrachtgevers?
JPB: Met het risico van iemand over het hoofd te zien zou ik toch zeker Bic, Tipp-Ex, Unilever Foodsolutions, Knorr, Danone, Yoplait, Eci, Alvo, X2O, MHK de Keukenspecialist, Hans Anders, Maxi-Zoo, Noba, Wijnegem Shopping, Spar, Memorex, Olympic, Profel, Konvert Interim en Flam willen vermelden. Een heel mooie klantenportfolio die we servicen met 32 medewerkers. Meer informatie over Pubmarket kan je vinden op www.pubmarket.be.