Winkeliers die een pakketpunt van PostNL beheren in hun winkel, hebben een kort geding aangespannen tegen het postbedrijf. Ze willen zo de tariefverlaging, die PostNL doorvoert, tegenhouden.
9.000 euro minder inkomsten
Die lagere tarieven zouden een winkelier volgens branchevereniging VVP gemiddeld 9.000 euro per jaar kosten. “De vergoedingen zijn eenzijdig met 25 tot soms wel 40 procent verlaagd. Dat is buiten proportie en doet geen recht aan het werk van de winkeliers”, aldus Gert Koudijs van VVP aan de NOS.
Voorheen kregen winkeliers 30 cent voor het aannemen en afhandelen van pakketjes, maar nu is dat bedrag gedaald tot minder dan 20 cent. Bovendien blijkt uit onderzoek dat klanten die pakjes komen ophalen amper iets extra kopen in de winkels. “U kent het wel: mensen hebben haast, halen snel het pakketje en gaan weer weg”, zegt Koudijs.
PostNL zegt dat de tarieven dalen, omdat de processen voor de afhandeling van een pakje vereenvoudigd zijn, maar VVP zegt dan weer dat die nieuwe systemen nog niet zijn uitgerold. “Wij zeggen: ga eerst die verbeteringen eens doorvoeren en pas dan de tarieven aan, niet andersom.”
Heel wat winkeliers dreigen er alvast mee om te stoppen met hun pakketpunt, als PostNL de tarieven niet terug opvoert.