Selma Postma, General Manager AH Online, ziet naar de toekomst toe het meeste kans op groei in het ontwikkelen van meer concepten die het leven gemakkelijker moeten maken voor de klant. Enkel zo kan het online marktaandeel verder groeien.
Veel testen
“Gemak is waar klanten ons voor gebruiken. Dat gaat verder dan alleen de maaltijdbox of een Pick Up Point waar klanten op een eigen moment boodschappen kunnen ophalen”, zegt Selma in een interview met Emerce.
Bij Albert Heijn worden dan ook heel wat nieuwe concepten uitgetest op kleinere schaal. Als die dan in de smaak vallen, dan worden ze verder uitgerold naar de rest van het land. “De innovatie zit bij ons in kleine en grotere zaken. Maar uiteindelijk gaat het erom veel goede ideeën ook echt te realiseren. Dat vraagt focus en discipline.”
Flexibiliteit en de mogelijkheid voor klanten om op hun eigen manier boodschappen te kunnen doen zijn ook belangrijke aspecten, net als het bieden van inspiratie. “Online is gemakkelijke inspiratie heel belangrijk. Zo kun je op ah.nl en Appie je eigen lijstje maken, zien wat je eerder hebt gekocht en welke artikelen in de Bonus zijn.”
Geen angst voor concurrentie
Ondertussen vrezen ze bij Albert Heijn niet de online concurrentie van onder andere Lidl, Aldi, Jumbo en Picnic. “Het feit dat meerdere partijen zijn geïnteresseerd in dit stukje markt, maakt ook dat die markt zich ontwikkelt. Dat is goed voor onze klanten en het houdt ons als first mover scherp”, aldus Postma.
Albert Heijn is momenteel dan ook nog de absolute marktleider bij de online supermarkten in Nederland, al gaat het ook hier om een bescheiden aandeel van de totale omzet. Het totale online aandeel van de omzet bij supermarkten in Nederland is dan ook slechts 1,6 procent.