Supermarktketen Albert Heijn gaat het aantal winkels dat Buitenbeentjes in de schappen brengt verhogen van 300 naar 700. Buitenbeentjes zijn groenten en fruit die in kleur of vorm afwijken van de standaard.
Populaire afwijkende agf
Albert Heijn introduceerde Buitenbeentjes ongeveer drie jaar geleden in de winkels, in navolging van de introductie van “lelijke groenten” bij de Franse supermarktketen Intermarché, zo meldt het Leidsch Dagblad. Het concept startte met enkele groenten en werd uitgebreid met appels, peren en paprika’s.
De afwijkende producten zijn gemiddeld twintig procent goedkoper dan producten uit het gangbare agf-assortiment. De consument kan online ook een doos met 2,5 kilo afwijkende seizoensproducten als appels, sinaasappels, paprika’s, courgettes en aardappels bestellen.
AH is tot nu toe de enige Nederlandse supermarkt die afwijkende groenten en fruit onder de aandacht brengt: de meeste supermarktformules brengen tot nu toe uitsluitend “klasse 1”-groenten in de schappen, die moeten voldoen aan strikte eisen in maat, vorm, kleur en houdbaarheid.
De misvormde agf is voor Albert Heijn een middel om voedselverspilling tegen te gaan. Kwaliteit en smaak van de appels, peren, paprika of komkommer zijn immers in orde, zegt de keten. Albert Heijn wil zich met de uitbreiding van het aantal winkels met Buitenbeentjes als milieu- en gezondheidsbewuste supermarkt profileren.