In de eerste helft van het jaar is de totale omzet van online bestedingen met maar liefst 17,2 % gegroeid ten opzichte van een jaar eerder. Faillissementen van grote winkelketens en de populariteit bij ouderen zijn daar niet vreemd aan.
Faillissementen werken online verkoop in de hand
In de eerste zes maanden van het jaar gaf de Nederlandse consument in totaal 9,53 miljard euro online uit, tegenover nog maar 8,13 miljard euro in de eerste helft van 2015. Bij de verkoop van diensten, zoals vliegtickets, steeg de omzet met 9,6% naar 4,44 miljard euro. De verkoop van producten steeg echter met maar liefst 24,7% naar 5,10 miljard euro, blijkt uit de cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor.
“De sterke stijging van de online uitgaven aan kleding en schoenen is vooral toe te schrijven aan de recente faillissementen van een aantal grote retailers die bepalend waren in de winkelstraat. We zien dat consumenten die hier kochten, nu meer online zijn gaan shoppen. Het online kanaal profiteert direct van deze daling in het fysieke winkelaanbod. Dit effect is vooral goed terug te zien in segmenten als IT en fashion”, zegt Gino Thuij van GfK, dat het onderzoek uitvoerde in opdracht van Thuiswinkel.org.
Ook bij ouderen wordt online winkelen steeds populairder: in het tweede kwartaal van 2015 kocht 58% van de 65-plussers minstens één product of dienst online. Dat aantal is in 2016 al gegroeid naar 64%. Daarvoor gebruiken ze wel voornamelijk de gewone pc, want slechts 4% van hen heeft een aankoop gedaan via een mobiel toestel. Ter vergelijking: bij jongeren onder 29 jaar is dat al een kwart.