Nederlandse webwinkels en crosschannel retailers zijn in meerderheid actief op sociale media als Twitter, Hyves en Facebook. Heel succesvol zijn ze daar echter niet. De meerderheid heeft minder dan honderd volgers per medium, waarmee ze vaak onder het gemiddelde van normale gebruikers van deze sociale media zitten.
Dat blijkt uit onderzoek van het Centre for Applied Research on Economics & Management van de Hogeschool van Amsterdam onder 5600 winkels en webwinkels. Begin 2011 was 63 procent van de web-only en 61 procent van de click-and-mortar bedrijven actief via tenminste één social medium. Onder webwinkels zijn Twitter (45%) en Hyves (26%) het populairst. Onder crosschannel-retailers liggen deze percentages op respectievelijk 43 en 30 procent. Facebook is dan weer voor iedereen een snelgroeiend medium.
De vele initiatieven slaan tot nu toe echter nog niet echt aan bij klanten. Zo had een meerderheid van de click-and-mortar bedrijven gemiddeld minder dan honderd volgers per account op Twitter, Hyves en Facebook. Bij de webwinkels ligt dit percentage nog hoger. Zo heeft 67 procent van de Twitter-accounts minder dan honderd volgers. Een groot aantal van de onderzochte bedrijven heeft zelfs minder dan tien volgers.