De Ierse keten Primark houdt het hoge tempo van Nederlandse winkelopeningen vast: op 1 december opent een nieuwe winkel op het Damrak in Amsterdam en nog voor Nieuwjaar moeten er nog twee openingen volgen.
Primark Amsterdam Damrak (even) grootste in Nederland
De winkel in het centrum van Amsterdam wordt met 8300 m² verdeeld over zeven verdiepingen de grootste Primark in Nederland, meldt Ronald Voogd, directeur Benelux, in De Telegraaf.
De locatie krijgt naar verwachting 710 medewerkers waarvan een deel uit voormalig werklozen bestaat. Primark hanteert een personeelsbeleid waarbij ongeveer eenderde van de nieuwe medewerkers voorheen geen werk had. De onderneming werkt hiervoor samen met lokale instanties.
Nieuwe openingen gepland
Na de opening in Amsterdam volgen de Melkmarkt in Zwolle en winkelcentrum Hilvertshof in Hilversum. De locatie zal hier bestaan uit twee etages met in totaal 5500 m². Ook voormalige V&D-winkelpanden als Hoog Catharijne in Utrecht en Doetinchem zouden in beeld zijn voor een Primark-vestiging. De Ierse keten zag onlangs af van een winkel in Heerlen.
Voor volgend jaar staat een opening in Rotterdam de agenda, waar Primark over liefst 12.000 m² gaat beschikken. De formule komt in het nieuwe winkelcentrum Forum in het centrum van de stad, waarvan de bouw dit jaar begint. De Ieren hebben in Rotterdam al twee vestigingen.
Naar het noorden
De budgetmodeketen trok dit voorjaar naar het noorden van Nederland en telde toen vijftien winkels in Nederland. De eerste vestiging in Noord-Nederland opende in mei in Groningen : de keten bezet hier een locatie van ruim 5500 m² op drie etages en telt 300 medewerkers waarvan zeventien ex-medewerkers van V&D overkwamen.
In de Alkmaarse binnenstad opende Primark eveneens in mei in voormalig winkelcentrum Domus een locatie van 5000 m² en met ruim 300 medewerkers.
Primark hanteert ook met opening van winkels een eigen strategie: de snelgroeiende keten begint in hoog tempo nieuwe winkels en dan bij voorkeur op goedkopere locaties die net in of net buiten het stadscentrum liggen. De nieuwe vestigingen trekken massaal klanten en hebben een positieve impact op het lokale winkelgebied.
Online krijgt daarentegen geen nadruk in de strategie: de formule brengt in haar webshop slechts het winkelaanbod aan kleding en schoonheidsproducten onder de aandacht. De klant moet niet online shoppen, maar naar de winkel van Primark voor beleving, is het uitgangspunt.
E-commerce brengt voor een budgetformule als Primark extra kosten in de keten met zich mee: “We kunnen gewoon niet die enorme aantallen leveren. Online is ook erg duur. vertelt communicatiedirecteur Tim Kell in de Telegraaf. “We nemen genoegen met lagere marges dan onze concurrenten. Dan moet je wel op de kosten letten.”